معرفی رشته ی گرافیک

مقدمه :

رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محيط‌ها با همه سلیقه ها برای خود جائی باز کرده و در ارتباط با صنعت نيز به هنرنمايي پرداخته است . گرافيک زبان تصويری است . استفاده از علائم ، سمبل‌ها ، خطوط ، منحني‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنيايی از حرف و معنا را در خود جای داده است . دانش‌آموزی که گرافيک را انتخاب می کند در رساندن فکر خود سرعت ، گيرايي و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده است . گرچه امکانات نيروی متخصص در اين رشته نامحدود است . داشتن روحيه اجتماعی خوب مي‌تواند دانشجو را با سلایق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ ها و نماد‌ها او را موفق تر از ديگران نمايد .

توانايی های لازم :

دانشجوی ارتباط‌ تصويری بايد علاوه‌ بر خلاقيت‌ ، عاشق‌ اين‌ کار بوده‌ و طراحي‌ قوی و زبردست‌ باشد . چون‌ طراحی اساس‌ کار يک‌ گرافيست‌ است‌ و در ضمن‌ بايد با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکميل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد . همچنين‌ يک‌ طراح‌ بايد با شاخه‌های مختلف‌ هنری آشنايی کامل‌ داشته‌ باشد . چون‌ يک‌ گرافيست‌ امکان‌ دارد از تکنيک‌های عکاسی ، چاپ‌ ، خوشنويسی ، نقاشی ، طراحی صنعتی ، اصول‌ و مبانی صنايع‌ دستي‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پيام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند . بالاخره‌ هنرمند اين‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی مثل‌ جامعه‌شناسی ، روانشناسی ، بازاريابي‌ و ادبيات‌ آشنا باشد . زيرا يک‌ پيام‌ تبليغاتی بايد با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود ؛ يعني‌ بايد توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ اين‌ پيام‌ از نظر فرهنگی ، اقتصادی و خواسته‌ها و علايق‌ در چه‌ سطحي‌ است‌ . گفتنی است‌ که‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نيمه‌ متمرکز گزينش‌ مي‌شوند ؛ يعني‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی ، استعداد و خلاقيت‌ دانشجويان‌ در يک‌ آزمون‌ عملی نيز سنجيده‌ می شود .

توانمندی های لازم

1 – دید هنری داشته باشند،

2 – طراحی در سطوح ابتدایی بلد باشند

3 – علاقه مند واقعی باشند

مهارت هایی که هنرجویان در طی این مدت کسب می کنند

1 – فراگیری عکاسی

2 – آشنایی با طراحی و رنگ شناسی

3 – مهارت طراحی حروف صفحه آرایی

4 – تصویر سازی کتاب کودک

5 – طراحی پوستر ، آرم ، بسته بندی و جعبه سازی

6 – خوشنویسی درحد مبتدی

7- چاپ دستی

موقعيت‌ شغلی در ايران‌

برای يک‌ فارغ‌ التحصيل‌ ارتباط‌ تصويری فرصت‌ های شغلی زيادی وجود دارد چون‌ تنها بخشی از کار او تبليغات‌ می باشد و اين‌ در حالي‌ است‌ که‌ تبليغات‌ محدوده‌ خاصي‌ ندارد و از تبليغ‌ يک‌ خودکار گرفته‌ تا تبليغ‌ يک‌ کالاي‌ فرهنگي‌ مثل‌ تئاتر يا سينما در حيطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصويري می گنجد . از سوی ديگر تصويرسازی و طراحي‌ روی جلد کتب‌ ، صفحه‌آرايی مجلات‌ و روزنامه‌ ها و تهيه‌ آرم‌ و نشانه‌ نيز در حيطه‌ کار يک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصويری قرار دارد .

موقعيت‌ شغلی در ايران‌

برای يک‌ فارغ‌ التحصيل‌ ارتباط‌ تصويری فرصت‌ های شغلی زيادی وجود دارد چون‌ تنها بخشی از کار او تبليغات‌ می باشد و اين‌ در حالي‌ است‌ که‌ تبليغات‌ محدوده‌ خاصي‌ ندارد و از تبليغ‌ يک‌ خودکار گرفته‌ تا تبليغ‌ يک‌ کالاي‌ فرهنگي‌ مثل‌ تئاتر يا سينما در حيطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصويري می گنجد . از سوی ديگر تصويرسازی و طراحي‌ روی جلد کتب‌ ، صفحه‌آرايی مجلات‌ و روزنامه‌ ها و تهيه‌ آرم‌ و نشانه‌ نيز در حيطه‌ کار يک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصويری قرار دارد .

برخی از عناوین شغلی

طراح نشانه ، تهیه آرم های تجاری و تبلیغاتی برای موسسات و سازمان ها ، تمبر و اسکناس ، طراح تیتراژ تلویزیونی ، طراح تیزر ( فیلم های تبلیغاتی ) ، طراح حروف و خط ، طراح آگهی و تابلوهای تبلیغات ، کاریکاتوریست ، طراح جلد کتاب ، مجله ، نوار ، بروشور، پوستر ، کاتالوگ ، کار در مطبوعات ( روزنامه ها و مجلات ) ، بسته بندی محصولات ، تصویرگر و صفحه آرا ، طراح پوستر ، اوراق اداری ، چاپ روی پارچه ، شیشه ، چینی ، کاغذ ، کاشی ، تهیه عکس برای مطبوعات ، رادیو تلویزیون ، تهیه کارت پستال ، تهیه عکسهای هنری و تبلیغاتی برای موسسات و سازمان ها ، طراحی فضاهای داخل منازل و ساختمان های تجاری و موسسات و بانک ها ، طراحی فضاهای شهری ، طراحی دکوراسیون داخلی منازل و مراکز صنعتی و تجاری ، مبانی هنرهای تجسمی ، خلق فضاهای تخیلی و رنگ های مختلف در کلیه زمینه های شغلی عنوان شده

درس‌های اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل

طراحی پايه‌ ، مباني‌ هنرهای تجسمی ، کارگاه‌ حجم‌سازی ، آشنايی با هنر در تاريخ‌ ، تاريخچه‌ کتابت‌ ، خوشنويسي‌ ، عکاسي‌ پايه‌ ، ارتباط‌ تصويري‌ ، چاپ‌ دستی ، هنر و تمدن‌ اسلامی ، تصويرسازی ، کارگاه‌ عکس‌ رنگي ( انسان‌ ، طبيعت‌ و طراحی ) ، تجزيه‌ و تحليل‌ هنرهای تجسمی ، آشنايی با هنرهای معاصر ، تجزيه‌ و تحليل‌ آثار ارتباط‌ تصويری ، چاپ‌ ماشينی ، تصوير متحرک‌ ، طرح‌ عملی جامع‌ ، پروژه‌ نهايی .

هزینه هایی که هنرجویان در این رشته متقبل می شوند

1 – هزینه دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی

2 – هزینه گواش ، قلمو ، مقوا ، آبرنگ ، مداد رنگی ، پاستل ، ماژیک رنگی ، رنگ روغن ، مقوای ایرانی و خارجی

3 – مداد طراحی – وسایلی مانند چوب – ورقه فلزی

شرایط پذیرش برای رشته گرافیک در دانشگاه

در معرفی رشته گرافیک باید به شرایط قبولی و پذیرش آن در دانشگاه‌ها هم اشاره کنیم . قبول شدن در رشته گرافیک در دانشگاه دولتی کار چندان راحتی نیست و باید کنکور و آزمون عملی بعد از آن را خیلی خوب بگذرانید . به عنوان مثال گرافیک دانشگاه هنر تهران و رشته گرافیک در دانشگاه تهران فقط 10 الی 12 نفر ظرفیت دارند و قبولی در آن‌ها مستلزم تلاش فراوان و کسب رتبه بالای در کنکور است .

البته ، این رشته در چندین دانشگاه در سراسر کشور تدریس می شود که می‌توان به دانشگاه‌ های  الزهرا ، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران تهران ، غیرانتفاعی سوره اشاره کرد . همچنین دانشگاه هنر اصفهان ، شیراز ، اهواز ، سمنان و گیلان ( رشت ) دیگر دانشگاه هایی هستند که در این رشته پذیرش دارند . البته باید حواستان باشد که این رشته جزو رشته‌ های نیمه متمرکز است و آزمون عملی هم دارد . پس حتما در آزمون عملی عملکرد خوبی داشته باشید تا بتوانید نمره لازم را کسب کنید .

رشته گرافیک بدون کنکور و در دانشگاه آزاد

علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند در دانشگاه‌هایی که بدون کنکور یا با کنکور دانشجو می‌پذیرند  ، شروع به تحصیل کنند . معمولا دانشگاه‌های علمی کاربردی و غیرانتفاعی دارای این رشته تحصیلی هستند مثلا دانشگاه‌های آزاد مشهد ، اهواز ، لاهیجان و ماهشهر دارای رشته گرافیک هستند . خوشبختانه این رشته در اکثر دانشگاه‌ های پیام نور ، غیر انتفاعی و علمی کاربردی نیز وجود دارد و مشکلی از این لحاظ برای علاقه‌ مندان وجود نخواهد داشت .

دیگر رشته های تحصیلی ما

طراحی دوخت ( cloth design )

معماری داخلی ( Interior Architecture )

هنرستان غیر دولتی دخترانه نیم رخ