معرفی رشته ی معماری داخلی

آشنایی با رشته ، مسیر تحصیلی و شغلی رشته معماری داخلی

رشته تحصیلی معماری داخلی از رشته هایی است که زمینه فعالیت گسترده ای دارد . طراحی و معماری داخلی نمایشگاه های بزرگ و کوچک ، صحنه آرایی فضای برگزاری سمینارها و جشنواره ها ، طراحی و آرایش داخلی فروشگاه های بزرگ و کوچک ، هتل ها ، ادارات و بانک ها ، مجتمع های تجاری ، خانه های مسکونی ، سالن های پایانه ها و فرودگاه ها ، احیاء و باز زنده سازی بناهای تاریخی و … همگی مواردی هستند که نیازمند طراح معماری داخلی می باشند .

 رشته معماری داخلی

رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است . این رشته برای اولین بار در سال تحصیلی 96 – 95 وارد سیستم آموزشی شد و اولین فار غ التحصیلان این رشته در خرداد سال 98 دیپلم گیرفتند . گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل رشته هایی به نام گرافیک ، فتوگرافیک ، معماری داخلی ، طراحی و دوخت ، سینما ، نمایش ، نقاشی ، موسیقی ، صنایع دستی ، انیمیشن و تولید برنامه های تلویزیونی است . دانش آموزانی که به زمینه های هنر علاقه مند هستند می توانند در یکی از این رشته ها در هنرستان ها تحصیل کنند . به جز رشته گرافیک که در هنرستان های زیادی ارائه می شود رشته های دیگر به خاطر خاص بودنشان ، در تعداد هنرستان محدودی ارائه می شوند .

تفاوت کنکور هنر و رشته های گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای

خیلی از دانش آموزان رشته های هنر شاخه فنی و حرفه ای را با کنکور سراسری هنر اشتباه می گیرند ، کنکور سراسری هنر هرساله در تیرماه برگزار می شود هر دانش آموز با هر نوع دیپلمی می تواند در این آزمون ثبت نام و شرکت کند کنکور هنر یک آزمون شناور بین تمام دانش آموزانی هست که دیپلم دارند .

مسیر علاقه مندان به تحصیل در رشته معماری داخلی

دانش آموزان پایه نهمی که به این رشته علاقه مند هستند برای تحصیل و حرفه ای شدن در این رشته دو مسیر دارند:

 

مسیر یک :

اگر شما رشته معماری داخلی را در هنرستان انتخاب کنید در این حالت شما سه سال در این رشته تا دیپلم تحصیل می کنید سپس برای ورود به دانشگاه ، هم می توانید در آزمون فنی و حرفه ای و هم می توانید در کنکور سراسری ریاضی شرکت کنید .

 

مسیر دو :

اگر شما یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنید و علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته ی معماری داخلی باشید دیگر در آزمون فنی و حرفه ای و دانشکده های فنی و حرفه ای نمی توانید شرکت کنید و فقط باید از طریق کنکور سراسری ریاضی برای ورود به این رشته اقدام کنید . نکته ی مهم اینجاست که رشته ی نقشه کشی معماری ومعماری داخلی در کنکور سراسری ، زیر مجموعه ی گروه ریاضی و فیزیک است یعنی یک دانش آموز هنرستانی اگر به یکی از این دو رشته علاقه مند باشد و بخواهد از طریق کنکور سراسری وارد این رشته شود باید در کنکور رشته ریاضی شرکت کند و نه کنکور هنر .

نقشه کشی معماری یا معماری داخلی

یک سوال مهم اینکه رشته نقشه کشی معماری بامعماری داخلی باهم چه تفاوت هایی دارند ؟

دانشگاه های دارای رشته معماری داخلی

کتاب های درسی رشته ی معماری داخلی در هنرستان

عربی ، فارسی ، زبان خارجه، جغرافیا ، تربیت بدنی ، الزامات محیط کار ، ریاضی ، شیمی ، تزئینات سلولوزی ، تزئینات سنگی ، دانش فنی پایه ، طراحی و عناصر بصری ، تعلیمات دینی ، علوم اجتماعی ، انسان و محیط زیست ، هنر ، تفکر و سواد رسانه ای ، کارگاه نوآوری ، مدیریت تولید ، معماری داخلی ، تزئینات چوبی و پارچه ای ، معماری داخلی فضاهای مسکونی ، معماری داخلی فضا های تجاری .

 

دانش و مهارت مورد نیاز

صبر و پشتکار فراوان ، تجسم خلاق ، توانمندی در دروس هندسه و ریاضی ، مهارت در طراحی ، اطلاعات عمومی خوب در زمینه تاریخ ‏مخصوصا تاریخ معماری ایران و جهان ، جغرافیا ، اقلیم‌ شناسی ، روانشناسی ، مردم‌ شناسی و اقتصاد از جمله مهارتهای لازم برای ‏موفقیت در این رشته می‌باشند . هدف از این رشته تربیت کارگر ماهر ، کمک تکنسین معماری داخلی برای ورود به بازار کار است . دروس مختلف تخصصی و فنی برای هریک از پایه ها طراحی شده است . این دروس ، واحدهای مختلفی را شامل می شود که براساس وظایف مرتبط با این شغل در بازار کار تعریف شده است .

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

این رشته از سویی همانند معماری یا ساختمان است و از سویی دیگر بر طراحی فضاهای داخلی تاکید دارد . عملگرایی و کارآمد بودن در عین زیبایی مهمترین هدف معماری داخلی است . رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش های متعددی است که دانش‌ آموختگان مقطع کارشناسی می‌توانند در کارشناسی‌ ارشد در یکی از گرایش های معماری اسلامی ، مهندسی معماری ، معماری منظر ، انرژی ‏ومعماری ، معماری داخلی ، مطالعات معماری ایران ، تکنولوژی معماری ، بازسازی پس از سانحه ، مدیریت پروژه و ساخت و فناوری ‏معماری ادامه تحصیل دهند . فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان طراح داخلی ، طراحی صنعتی ، طراح صحنه و مهندس معمار مشغول به کار شوند ‏و یا در ساختمانسازی به طراحی فنی ساختمان‌های مختلف بپردازند .

نرم افزار های مورد نیاز در این رشته

چون اساس این رشته بر مهارت و کاربرد است استفاده از نرم افزار یکی از ابزارهای مهم افراد حرفه ای در این حوزه هستند . پس اگر می خواهید در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشید باید علاوه بر دانش ، مهارت و تخصصی در این رشته بر نرم افزار های کاربردی هم مسلط باشید . تسلط بر نرم افزارهایی مثل Adobe Indesign، Photoshop، SketchUp، Cinema 4D، VectorWorks و AutoCad قطعا شما را در این رشته و شغل نسبت به بقیه متمایز خواهد کرد .

دیگر رشته های تحصیلی ما

طراحی دوخت ( Cloth Design )

گرافیک ( Graphics )

 

هنرستان غیر دولتی دخترانه نیم رخ